Welkom (Hoog)begaafd Signalen 0-4 jaar Gedachten Niet afwachten! Signalen op school Signalenonderpresteerders Signalen bij volwassenen IQ Testen & Kosten Wie, Wat, Waar? Nieuws Contact IQ-Normering Creativiteit Vastberadenheid Ontwikkelingsvoorsprong baby Kijken door een andere bril Testen Geen probleem maar een kans Signalen bij volwassenen IQ Testen & Kosten Wie, Wat, Waar? Nieuws Contact Signalen 0 – 4 jaar LIJST signalen/ kenmerken van baby’s, peuters en kleuters bij mogelijke (hoog)begaafdheid/ ontwikkelingsvoorsprong (0 – 4 jr.): > Als baby veel aandacht voor de omgeving, rondkijken en hoofd draaien > Weinig slapen, het middagslaapje is snel verleden tijd, wil als baby al vroeg niet meer liggen (3 mnd.) > Stelselmatig voorlopen op de boekjes van het consultatiebureau > Een sterk eigen ‘willetje’ > Zelfstandig, wil graag alles zelf doen > Is (over)gevoelig > Volgt gemakkelijk complexe aanwijzingen > Originele ideeën en oplossingen > Vroeg zelf drinken, vroeg staan, lopen (8 – 12 mnd.), vaak kruipfase overslaan > Soms ook heel laat lopen (2 – 3 jr.) > Vroeg brabbelen en praten, ook veel praten, contact maken met vreemden > Heel laat praten: overslaan van brabbelen, grammaticaal meteen correct en met goed woordgebruik > Grote woordenschat voor de leeftijd (200 woorden met 1,5 jaar) > Snel begrip van woorden, nuances; vroeg een inhoudelijk gesprek kunnen voeren > Apart gevoel voor humor en veel taalgrapjes maken > Groot rechtvaardigheidsgevoel, de buurt ‘terroriseren’ met goed gedrag, bijv.  speelgoed niet    terugpakken,maar zeggen dat afpakken “niet mag” > Iedereen groeten en erg boos worden als er niet terug gegroet wordt > Op zeer jonge leeftijd stellen van levensbeschouwelijke vragen > Grote belangstelling voor de aard van de mensen en het universum > Beter contact met ouderen dan met leeftijdsgenoten > Opmerkingen van andere ouders dat ze ‘al zo goed praten’, terwijl jij misschien denkt ‘wat is hij/zij stil    vandaag’ > Aandachtig en gedetailleerd naar de omgeving kijken. Veel wijzen, vragen en doorvragen > Is volhardend en vraagt eindeloos “wat is dat” en “waarom” > Een eigen spel met eigen regels spelen, heeft een ongewone verbeeldingskracht > Opvallend goed geheugen > Langere aandachtsspanne, intense concentratie en doorzettingsvermogen > Al jong beginnen met tellen, snel kleuren en letters kennen, ook andere begrippen > Vraagt vaak extreme aandacht, kan onhandelbaar of agressief zijn > Herkenbare tekeningen of onherkenbare tekeningen, maar altijd met een heel uitgebreid verhaal erbij > Leert zichzelf lezen en schrijven > Veel observeren en het vertoonde gedrag niet begrijpen > Perfectionistisch - faalangst > Is nieuwsgierig, wil graag ontdekken, experimenteren en leren > Moeite met leren fietsen ONTWIKKELINGSVOORSPRONG BABY Hoogbegaafde kinderen ontwikkelen zich veel sneller dan hun leeftijdsgenoten. Zelfs bij baby’s zijn er al signalen te herkennen van een ontwikkelingsvoorsprong.  Wietske Idema (onderzoeker op het gebied van Onderwijs en Jeugd) deed hier onderzoek naar. Volgens haar bestaan er kenmerken bij baby’s die een indicatie geven van hoogbegaafdheid op latere leeftijd. Maar deze geven geen garantie op hoogbegaafdheid,het zijn slechts indicaties. De kenmerken bij baby’s zijn: > Zwaarder bij geboorte > Groter hoofd > Maakt sneller oogcontact > Alerter dan andere baby’s, reageert sneller op de omgeving > Minder slaap nodig hebben dan andere baby’s > Beweeglijk > Slaat kruipen vaak over > Na 8 tot 12 maanden lopen > Eigen willetje > Op éénjarige leeftijd twee- of drie-woordzinnen spreken PEUTER Bij peuters is de ontwikkelingsvoorsprong al iets duidelijker te herkennen. Zo is een hoogbegaafde peuter zeer ondernemend, motorisch erg vaardig en zelfstandig. Daarnaast hebben ze een goede ruimtelijke oriëntatie en ontwikkelen ze snel het begrip voor bijvoorbeeld kleuren, cijfers en hoeveelheden. Hoogbegaafde peuters snappen al hoe een oorzaakgevolg relatie werkt. Daarom zullen boekjes en tv-series die voor peuters bedoeld zijn, hen snel vervelen of verontwaardigen. Ze zien al in dat iets niet kan en hoe de vork in de steel steekt. Ze hebben een houding van: ‘Vertel me gewoon hoe het in elkaar zit’. KLEUTER In de kleuterperiode is een hoogbegaafd kind erg leergierig, heeft het een brede belangstelling en een goed geheugen. Een kleuter kan bijvoorbeeld een puzzel van 100 stukjes in een half uurtje maken. Er bestaan natuurlijk nog veel meer kenmerken waarmee je hoogbegaafdheid bij een jong kind kunt herkennen. Dat maakt het ook zo lastig. Het ene hoogbegaafde kind loopt voor op taalgebied, terwijl de ander motorisch al heel vaardig is. Junior IQ test op hoogbegaafdheid kinderen vanaf 2 1/2 en geeft een goede indicatie van het ontwikkelingsniveau van uw kind op dat moment. Omdat jonge kinderen steeds in ontwikkeling zijn, kan er in een korte tijd veel veranderen. Het is belangrijk om hoogbegaafdheid zo vroeg mogelijk bij je kind te herkennen en te erkennen! Let op!  Deze lijst is niet volledig en niet alle (hoog)begaafde kinderen tot 4 jaar hebben deze kenmerken. Het omgekeerde is natuurlijk ook mogelijk; als je kind één of meerdere van deze gedragsaspecten vertoont, hoeft dat nog niet te betekenen dat het om (hoog)begaafdheid gaat. Bel of mail voor hulp, advies, meer informatie en/of een IQ-test (vanaf 2 1/2 jaar) en kom er samen met Junior IQ achter of de vermoedens over je kind juist zijn. Naast de IQ-test kijken en luisteren we kritisch naar bevindingen en beoordelingen van de ouder(-s) en na toestemming van de ouder(-s) naar eventueel andere betrokken partijen (kinderopvang, school, (kinder)arts etc…).