Welkom
(Hoog)begaafd
Signalen 0-4 jaar
Gedachten
Niet afwachten!
Signalen op school
Signalenonderpresteerders
Signalen bij volwassenen
IQ Testen & Kosten
Wie, Wat, Waar?
Nieuws
Contact
IQ-Normering
Creativiteit
Vastberadenheid
Ontwikkelingsvoorsprong baby
Kijken door een andere bril
Testen
Geen probleem maar een kans
Signalen bij volwassenen
IQ Testen & Kosten
Wie, Wat, Waar?
Nieuws
Contact
Signalen 0 – 4 jaar
LIJST signalen/ kenmerken van baby’s, peuters en kleuters bij mogelijke
(hoog)begaafdheid/ ontwikkelingsvoorsprong (0 – 4 jr.):
> Als baby veel aandacht voor de omgeving, rondkijken en hoofd draaien
> Weinig slapen, het middagslaapje is snel verleden tijd, wil als baby al vroeg niet meer liggen (3 mnd.)
> Stelselmatig voorlopen op de boekjes van het consultatiebureau
> Een sterk eigen ‘willetje’
> Zelfstandig, wil graag alles zelf doen
> Is (over)gevoelig
> Volgt gemakkelijk complexe aanwijzingen
> Originele ideeën en oplossingen
> Vroeg zelf drinken, vroeg staan, lopen (8 – 12 mnd.), vaak kruipfase overslaan
> Soms ook heel laat lopen (2 – 3 jr.)
> Vroeg brabbelen en praten, ook veel praten, contact maken met vreemden
> Heel laat praten: overslaan van brabbelen, grammaticaal meteen correct en met goed woordgebruik
> Grote woordenschat voor de leeftijd (200 woorden met 1,5 jaar)
> Snel begrip van woorden, nuances; vroeg een inhoudelijk gesprek kunnen voeren
> Apart gevoel voor humor en veel taalgrapjes maken
> Groot rechtvaardigheidsgevoel, de buurt ‘terroriseren’ met goed gedrag, bijv. speelgoed niet
terugpakken,maar zeggen dat afpakken “niet mag”
> Iedereen groeten en erg boos worden als er niet terug gegroet wordt
> Op zeer jonge leeftijd stellen van levensbeschouwelijke vragen
> Grote belangstelling voor de aard van de mensen en het universum
> Beter contact met ouderen dan met leeftijdsgenoten
> Opmerkingen van andere ouders dat ze ‘al zo goed praten’, terwijl jij misschien denkt ‘wat is hij/zij stil
vandaag’
> Aandachtig en gedetailleerd naar de omgeving kijken. Veel wijzen, vragen en doorvragen
> Is volhardend en vraagt eindeloos “wat is dat” en “waarom”
> Een eigen spel met eigen regels spelen, heeft een ongewone verbeeldingskracht
> Opvallend goed geheugen
> Langere aandachtsspanne, intense concentratie en doorzettingsvermogen
> Al jong beginnen met tellen, snel kleuren en letters kennen, ook andere begrippen
> Vraagt vaak extreme aandacht, kan onhandelbaar of agressief zijn
> Herkenbare tekeningen of onherkenbare tekeningen, maar altijd met een heel uitgebreid verhaal erbij
> Leert zichzelf lezen en schrijven
> Veel observeren en het vertoonde gedrag niet begrijpen
> Perfectionistisch - faalangst
> Is nieuwsgierig, wil graag ontdekken, experimenteren en leren
> Moeite met leren fietsen
ONTWIKKELINGSVOORSPRONG BABY
Hoogbegaafde kinderen ontwikkelen zich veel sneller dan hun leeftijdsgenoten. Zelfs bij baby’s zijn er al
signalen te herkennen van een ontwikkelingsvoorsprong. Wietske Idema (onderzoeker op het gebied van
Onderwijs en Jeugd) deed hier onderzoek naar. Volgens haar bestaan er kenmerken bij baby’s die een
indicatie geven van hoogbegaafdheid op latere leeftijd. Maar deze geven geen garantie op
hoogbegaafdheid,het zijn slechts indicaties. De kenmerken bij baby’s zijn:
> Zwaarder bij geboorte
> Groter hoofd
> Maakt sneller oogcontact
> Alerter dan andere baby’s, reageert sneller op de omgeving
> Minder slaap nodig hebben dan andere baby’s
> Beweeglijk
> Slaat kruipen vaak over
> Na 8 tot 12 maanden lopen
> Eigen willetje
> Op éénjarige leeftijd twee- of drie-woordzinnen spreken
PEUTER
Bij peuters is de ontwikkelingsvoorsprong al iets duidelijker te herkennen. Zo is een hoogbegaafde peuter
zeer ondernemend, motorisch erg vaardig en zelfstandig. Daarnaast hebben ze een goede ruimtelijke
oriëntatie en ontwikkelen ze snel het begrip voor bijvoorbeeld kleuren, cijfers en hoeveelheden.
Hoogbegaafde peuters snappen al hoe een oorzaakgevolg relatie werkt. Daarom zullen boekjes en tv-series
die voor peuters bedoeld zijn, hen snel vervelen of verontwaardigen. Ze zien al in dat iets niet kan en hoe de
vork in de steel steekt. Ze hebben een houding van: ‘Vertel me gewoon hoe het in elkaar zit’.
KLEUTER
In de kleuterperiode is een hoogbegaafd kind erg leergierig, heeft het een brede belangstelling en een goed
geheugen. Een kleuter kan bijvoorbeeld een puzzel van 100 stukjes in een half uurtje maken. Er bestaan
natuurlijk nog veel meer kenmerken waarmee je hoogbegaafdheid bij een jong kind kunt herkennen. Dat
maakt het ook zo lastig. Het ene hoogbegaafde kind loopt voor op taalgebied, terwijl de ander motorisch al
heel vaardig is. Junior IQ test op hoogbegaafdheid kinderen vanaf 2 1/2 en geeft een goede indicatie van het
ontwikkelingsniveau van uw kind op dat moment. Omdat jonge kinderen steeds in ontwikkeling zijn, kan er in
een korte tijd veel veranderen. Het is belangrijk om hoogbegaafdheid zo vroeg mogelijk bij je kind te
herkennen en te erkennen!
Let op! Deze lijst is niet volledig en niet alle (hoog)begaafde kinderen tot 4 jaar hebben deze
kenmerken. Het omgekeerde is natuurlijk ook mogelijk; als je kind één of meerdere van deze
gedragsaspecten vertoont, hoeft dat nog niet te betekenen dat het om (hoog)begaafdheid gaat.
Bel of mail voor hulp, advies, meer informatie en/of een IQ-test (vanaf 2 1/2 jaar) en kom er samen met Junior
IQ achter of de vermoedens over je kind juist zijn. Naast de IQ-test kijken en luisteren we kritisch naar
bevindingen en beoordelingen van de ouder(-s) en na toestemming van de ouder(-s) naar eventueel andere
betrokken partijen (kinderopvang, school, (kinder)arts etc…).