Welkom
(Hoog)begaafd
Signalen 0-4 jaar
Gedachten
Niet afwachten!
Signalen op school
Signalenonderpresteerders
Signalen bij volwassenen
IQ Testen & Kosten
Wie, Wat, Waar?
Nieuws
Contact
IQ-Normering
Creativiteit
Vastberadenheid
Ontwikkelingsvoorsprong baby
Kijken door een andere bril
Testen
Geen probleem maar een kans
Signalen bij volwassenen
IQ Testen & Kosten
Wie, Wat, Waar?
Nieuws
Contact
NIET AFWACHTEN! Als je vermoedt dat je kind hoogbegaafd is...
Je kind loopt in alle opzichten voor op zijn leeftijdsgenootjes. Terwijl zijn vriendjes
net 3 woorden brabbelen, praat je kind al in volzinnen. Ergens vermoed je dat je
kind hoogbegaafd is. Wat moet je met zo’n vermoeden doen?
In de peuter/ kleutertijd spreken we meestal van een ontwikkelingsvoorsprong i.p.v.
(hoog)begaafdheid. Een kind met een ontwikkelingsvoorsprong loopt op cognitief,
spraak- en taaltechnisch en motorisch gebied voor op zijn leeftijdsgenoten. Vaak
wordt dit verschil pas echt goed duidelijk als je erachter komt dat je kind opmerkelijk
meer kan en weet dan zijn leeftijdsgenoten. Waarschijnlijk speelt je kind ook liever
met oudere kinderen (ontwikkelingsgelijken), waardoor hij/zij moeilijk integreert in de
eigen groep. Het kind wordt dan vaak gezien als sociaal moeilijk, omdat het ‘anders’
is/doet dan de rest.
OBSERVEREN EN IN DE GATEN HOUDEN
Vermoed je dat je kind hoogbegaafd is, dan is het zaak om je kind goed te
observeren. Je observaties zijn niet alleen belangrijk om je vermoeden te versterken,
of eventueel af te zwakken. Ze kunnen tevens van pas komen als je te maken krijgt
met de peuterleidster of de leerkracht in groep 1 als je een gesprek over je
vermoedens aangaat.
BLIJF ER NIET LANG MEE LOPEN
Wij raden ouders aan niet te lang met hun vermoedens rond te blijven lopen. Tot drie
jaar heeft een (hoog)begaafd kind het doorgaans nog naar zijn zin op de peuter-
speelzaal of de kinderopvang. Maar daarna gaan zijn ontwikkelingsgelijken al naar
de basisschool en hij of zij blijft over met kinderen die op een andere golflengte zitten.
(Hoog)begaafde kinderen die niet erkend en herkend worden, kunnen veel problemen
ondervinden.
TERUG NAAR BEDPLASSEN EN KRASSEN
Zo kan je kind zich gaan aanpassen aan het niveau van zijn leeftijd, om zich niet
anders te voelen. Dit betekent automatisch een grote achteruitgang in zijn ontwikkeling.
In sommige gevallen gaan kinderen zich afzonderen, weer terug naar krassen in
plaats van tekenen en bedplassen. Kinderen kunnen op een hinderlijke manier
aandacht gaan vragen, omdat ze zich vervelen. Een leerkracht ziet dit eerder als
storend dan als een signaal van ontwikkelings-voorsprong. Op de lange termijn kan een
hoogbegaafd kind zich diep ongelukkig voelen, doordat het altijd onder zijn eigen niveau
werkt. Een kind kan gaan onderpresteren, zich terugtrekken in zijn eigen wereld en lui
worden.
OPSCHEPPER
Toch zijn veel ouders huiverig om hun vermoedens uit te spreken en naar bijv. een
leerkracht te gaan. Geen enkele ouder wil overkomen als een opschepper die zijn kind
specialer vindt dan anderen. Toch is dit geen reden om je vermoedens maar voor je te
houden. Een (hoog)begaafd kind heeft onderwijs op maat nodig. Ieder mens wil zich
graag omringen met ontwikkelings-gelijken. Dus ook (hoog)begaafde kinderen. Ga
daarom het gesprek aan met Junior IQ.
Bovendien heeft nog niet elke school een beleid op het gebied van (hoog)begaafdheid.
Ook niet elke leerkracht of leidster weet goed waar ze op moeten letten bij het signaleren
van (hoog)begaafdheid en ze weten vaak niet eens precies wat (hoog)begaafdheid
inhoudt. 9 van de 10 keer zijn ze het niet met je eens, maar dat wil niet zeggen dat zij
gelijk hebben. Vaak is een (hoog)begaafd kind anders op school dan thuis. Laat je
hierdoor dus niet van je stuk brengen!
TESTEN
De meest eenvoudige manier om je vermoedens te bevestigen of te ontkrachten, is door
je kind te laten testen. Dit kan bij Junior IQ in Veldhoven. Een test geeft geen antwoord
op alles, maar het kan wel meer duidelijkheid geven. In het geval dat je kind (hoog)
begaafd is, zoeken we samen naar onderwijs op maat. Dit kan o.a. door je kind een klas
over te laten slaan. Onderwijsmateriaal verbreden, verdiepen of verrijken is ook een
goede optie. Junior IQ adviseert en helpt hierbij. Wij zorgen er samen met de ouder(-s)
voor dat de school en de leerkrachten op de hoogte zijn en je kind waar nodig aanmoedigt
en waardering geeft. Zo blijft je kleine gemotiveerd, want dat je kind (hoog)begaafd is,
wil niet zeggen dat hij/zij niets meer hoeft te leren. Dan staat zijn/ haar ontwikkeling stil,
talent kun je namelijk ook verliezen als er niets mee gedaan wordt.
GEEN PROBLEEM MAAR EEN KANS
Gesprekken met school en de twijfels kunnen voor ouders en kind een naar en langlopend
proces zijn. Hierdoor wordt (hoog)begaafdheid soms geproblematiseerd. Het is zo jammer
dat (hoog)begaafdheid als een probleem wordt gezien i.p.v. een kans. Veel mensen
snappen de belevingswereld van een (hoog)begaafd kind niet, daarom concluderen ze
maar dat zo’n kind sociaal moeilijk is. En dat terwijl een (hoog)begaafd kind juist enorm
veel talent en mogelijkheden heeft