Welkom (Hoog)begaafd Signalen 0-4 jaar Gedachten Niet afwachten! Signalen op school Signalenonderpresteerders Signalen bij volwassenen IQ Testen & Kosten Wie, Wat, Waar? Nieuws Contact IQ-Normering Creativiteit Vastberadenheid Ontwikkelingsvoorsprong baby Kijken door een andere bril Testen Geen probleem maar een kans Signalen bij volwassenen IQ Testen & Kosten Wie, Wat, Waar? Nieuws Contact HOE DENKEN (HOOG) BEGAAFDE KINDEREN? KIJKEN DOOR EEN ANDERE BRIL?        (Hoog)begaafde kinderen bekijken de wereld door een heel andere bril dan hun leeftijdsgenootjes. Ze zien wat anderen niet zien. Een leerkracht van groep vier stelt de vraag: “Welke van de getallen 1, 2, 3, 4, 5, 6 en 7 kan gedeeld worden door 2”? Het (hoog)begaafde kind zal deze vraag beantwoorden met “allemaal”. (Hoog)begaafde kinderen proberen dingen anders op te lossen. Ze zien veel mogelijkheden en alternatieve oplossingen voor een situatie. Ze experimenteren er vaak op los. Van de jonge Thomas Edison (1847 – 1931, uitvinder van o.a. de fonograaf, gloeilamp, grammofoon en grammofoonplaat) wordt gezegd dat hij een ander jochie heeft overgehaald om van het dak af te springen om een uitvinding te testen. Hun nieuwsgierigheid en experimenteerdrang, hun energie en enthousiasme leggen vaak een grote spanning op het gezin en de directe omgeving. Gedachten en ervaringen waar (hoog)begaafde kinderen als regel mee bezig zijn, zijn voor hen belangrijker en interessanter dan wat er om hen heen gebeurt. Dit laatste is misschien wel de verklaring voor het hebben van ‘verzonnen vriendjes’ (komt vaak voor in de tijd voor ze naar school gaan).